پ
پ

تولد و دوران تحصیل


حجت الاسلام و المسلمین مسعود تاج آبادی قرآن پژوه و استاد برجسته تفسیر سطوح عالی حوزه علمیه قم در سال ۱۳۴۵هجری شمسی در تهران چشم به جهان گشود.

تحصیلات غیر حوزوی را تا مقطع دوم دبیرستان طی کرد و از سال ۱۳۶۱ تحصیلات خود را با دروس حوزوی پی‌گرفت.

آغاز تحصیلات حوزوی استاد در مدرسه سپه‌سالار قدیم تهران، تحت اشراف عالم ربّانی و سالکِ وارسته، آیت الله عبد الکریم حق شناس بود که با بهره وافر از مواعظ و سلوک معنوی ایشان همراه گردید.

در سال ۱۳۶۲ به مدرسه علمیه  مهدیه خوانسار رفت و دروس سیوطی، مغنی، منطق مظفر، حلقه ثانیة شهید صدر و قسمتی از شرح لمعه را در آن‌جا گذراند.

پس از اتمام دروس مذکور با مهاجرت به شهر مقدس قم و افکندن رحل اقامت در مدرسه مبارکه فیضیه، مشغول به دروس شرح لمعه، رسائل، مکاسب، کفایة، شرح منظومه و بخش­‌هائی از اسفار از محضر اساتیدی همچون آیات بزرگوار رفیعیان، تقدیری، اشتهاردی، وجدانی، موسوی تهرانی، طاهری خرم آبادی و پایانی شدند.

مرحله نهایی تحصیلات استاد در مقطع خارج فقه و اصول با بهره‌مندی از اساتیدی همچون آیات عظام وحید خراسانی، میرزا جواد تبریزی و شیخ جعفر سبحانی و دریافت مدرک سطح چهار حوزوی با نمره عالی در سال ۱۳۸۹ رقم خورد.

از آن پس با تدریس در مراکز گوناگون حوزوی هم‌چون جامعه الزهراء (سلام الله علیها)، مرکز جامع علوم اسلامی، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام)، مدرسه شهیدین و … با تمرکز بر آراء قرآنی مرحوم علامه طباطبایی(ره) بر جان تشنگان معارف ناب توحیدی هم‌چنان می‌بارند.

حضور در جبهه‌­های حق علیه باطل


استاد تاج آبادی در کنار فعالیت‌های علمی و حوزوی، حدود ۳۸ ماه در دفاع مقدس نیز به عنوان مبلغ حضور داشته و به در عملیات­‌هائی هم‌چون و الفجر۵، و الفجر۸، و شلمچه به عنوان رزمنده یا تخریب­‌چی به مجاهدت پرداختند. ایشان از سال۶۷ تا خرداد ۶۸ به مدت شش ماه معاونت فرهنگی لشکر سید الشهداء را به عهده داشتند.

دیگر فعالیت‌های علمی و تبلیغی


  • تدریس در مراکز تخصصی تفسیر و مؤسسات آموزش عالی در مقطع ارشد و دکتری در مباحثی هم‌چون اعجاز قرآن، شبهات وحی، تحلیل و بررسی روایات تفسیری، تفسیر تطبیقی، تفسیر موضوعی و جریان‌شناسی مکاتب تفسیری به مدت پانزده سال.
  • پژوهش در اندیشه‌­های قرآنی علامه طباطبائی و تحلیل و تبیین مبانی، روش و رهیافت­‌های تفسیری مرحوم علامه به مدت بیست سال.

در همین راستا کتاب‌های معادشناسی با تأکید بر اندیشه‌های قرآنی علامه طباطبائی، امامت در قرآن با تأکید بر اندیشه‌­های علامه طباطبائی و المنار در آینه المیزان، از تألیفات ایشان است.

  • ارزیابی مقالات فقهی، فلسفی و تفسیری و هم‌چنین راهنمایی، مشاوره و داوری چندین پایان نامه در مقطع ارشد و دکتری در رشته تفسیر و علوم قرآنی.
  • جلسات ماهانه تفسیر موضوعی قرآن کریم برای گروهی از جوانان تهران، به مدت سی سال.
  • شرکت در برنامه پرسمان شبکه قرآن و پاسخ‌گویی به پرسش‌های قرآنی و اعتقادی.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.