بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
لَمْ يَكُنِ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ (۱) رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً (۲) فيها كُتُبٌ قَيِّمَةٌ (۳) وَ ما تَفَرَّقَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ (۴) وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دينُ الْقَيِّمَةِ (۵) إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكينَ في نارِ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها أُولئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ (۶) إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ (۷) جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ (۸)
ترجمه:
بهنام خداوند گستردهمهر مهربان
كسانى از اهل كتاب و مشركان كه به اسلام كافر شدند از سنّت خدا (هدايت آدميان) جدا نبودند تا اينكه آن دليل آشكار برايشان آمد و حجّت بر آنان تمام شد. (۱) آن دليل آشكار، فرستادهاى است از جانب خدا كه صحيفههاى پاك قرآنى را بر آنان تلاوت مىكند. (۲) در آن صحيفهها نوشتههايى است كه احكام و معارف الهى را كه برپا دارنده امور جامعه انسانى است بيان مىكند. (۳) و كسانى كه شريعت و كتاب آسمانى به آنان داده شد، دچار پراكندگى در دين خود نشدند و به مذاهب گوناگون روى نياوردند، مگر پس از آنكه دليل روشن برايشان آمد. (۴) آنان به چيزى جز اين فرمان نيافته بودند كه خدا را بپرستند و اطاعت و عبادت را ويژه او كنند و بىآنكه از راه اعتدال منحرف شوند، در راه او گام بسپرند و نماز را برپا دارند و زكات بپردازند. اين است آن دين الهى كه در قرآن و ديگر كتابهاى آسمانى بيان شده و آن است برپادارنده مصالح جامعه انسانى. (۵) كافران (اهل كتاب و مشركان) قطعا در آتش دوزخ خواهند بود و در آنجا ماندگارند. اينانند كه بدترين آفريدگانند. (۶) همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، آنانند كه بهترين آفريدگانند. (۷) سزاى آنان نزد پروردگارشان بوستانهاى جاويد بهشتى است با درختانى انبوه كه از زير آنها نهرها روان است. در آنجا براى هميشه ماندگارند.
(م.صفوی)
تفسیر:
شماره و تاریخ جلسۀ | عناوین | متن جلسه | صوت جلسه |
جلسۀ اول (۱۴۰۰/۰۵/۲۲) | ✅شناسۀ سوره ✅موضوع محوری سوره ✅مشکل بودن تفسیر سورۀ نزد مفسران عامه ✅چند دیدگاه در تفسیر آیۀ ۱ و ۴ ?تحلیل دیدگاه زمخشری ?تحلیل دیدگاه مرحوم طبرسی ?تحلیل دیدگاه آیت الله طالقانی ?تحلیل دیدگاه شهید مطهری ?تحلیل دیدگاه علامۀ طباطبائی ?وجوه مایز دیدگاه مفسران | ??دریافت | ??دریافت |
جلسۀ دوم (۱۴۰۰/۰۵/۲۹) | ?وجهی دیگر در ارتباط دو آیه ?تأمل در این وجه و بیان دیدگاه برگزیده ?اطلاق بینه در قرآن کریم بر چهار چیز ?مراد از «بینه» در این سوره ?دو ویژگی بینۀ الهی ?تفسیر آیۀ دوم ?مراد از «صحف» ?مراد از «مطهره» ?طهارت قرآن از چهار امر ?جمع کلامه علامه در مورد مطهره | ??دریافت | ??دریافت |
جلسۀ سوم (۱۴۰۰/۰۶/۰۵) | ?تفسیر آیۀ سوم ?مراد از «کتب» و «قیمة» ?تفسیر آیۀ چهارم ?مقصود از «أُوتُوا الْكِتابَ» ?معنای «تفرّق» ?منشاء انحراف از دین بغی و زیادهخواهی نه کتب آسمانی ?تفسیر آیۀ پنجم ?تسلی خاطر دادن به پیامبر اکرم ?مقصود از «إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ» ?مراد از «مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ» ?معنای «حُنَفاءَ» ?معنای اقامۀ نماز ?مراد از زکات ?مراد از «ذلِكَ دينُ الْقَيِّمَةِ» | ??دریافت | ??دریافت |
جلسۀ چهارم (۱۴۰۰/۰۶/۱۲) | ✅مروری اجمالی بر ۵ آیۀ ابتدایی و ارتباط میان آنها ✅ارتباط آیات پایانی با ۵ آیۀ نخستین ?تفسیر آیۀ ششم ?متعلق کفر ?مصداق «الذین کفروا» ?معنای «البریة» ?تفسیر آیات هفتم و هشتم ?مصداق «الذین آمنوا» ?معنای «عدن» ?معنای رضایت خداوند ?معنای رضایت از خداوند ?توقف مقام رضا بر خشیت | ??دریافت | ??دریافت |
ثبت دیدگاه