حدیث روز
امام علی (ع) می‌فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند، خود را اصلاح کرده و هر کس خود ستایش نماید، پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 262 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 4×
تفسیر سورۀ بَیِّنه
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
بازدید 1020
11
تفسیر سور جزء 30

سلسلۀ دروس تفسیر استاد تاج آبادی(سورۀ بینه)

ارسال توسط : منبع : جلسات دانش افزایی تدبر و تفسیر قرآن کریم اندیشکده فناوری نرم دانشگاه امام صادق (ع)
پ
پ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏

لَمْ يَكُنِ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ (۱) رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً (۲) فيها كُتُبٌ قَيِّمَةٌ (۳) وَ ما تَفَرَّقَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ (۴) وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دينُ الْقَيِّمَةِ (۵) إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكينَ في‏ نارِ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها أُولئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ (۶) إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ (۷) جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ (۸)


ترجمه:

به‏‌نام خداوند گسترده‏‌مهر مهربان

كسانى از اهل كتاب و مشركان كه به اسلام كافر شدند از سنّت خدا (هدايت آدميان) جدا نبودند تا اين‏‌كه آن دليل آشكار براي‌شان آمد و حجّت بر آنان تمام شد. (۱) آن دليل آشكار، فرستاده‌‏اى است از جانب خدا كه صحيفه‏‌هاى پاك قرآنى را بر آنان تلاوت مى‏‌كند. (۲) در آن صحيفه‌‏ها نوشته‌‏هايى است كه احكام و معارف الهى را كه برپا دارنده امور جامعه انسانى است بيان مى‏‌كند. (۳) و كسانى كه شريعت و كتاب آسمانى به آنان داده شد، دچار پراكندگى در دين خود نشدند و به مذاهب گوناگون روى نياوردند، مگر پس از آن‏‌كه دليل روشن براي‌شان آمد. (۴) آنان به چيزى جز اين فرمان نيافته بودند كه خدا را بپرستند و اطاعت و عبادت را ويژه او كنند و بى‏‌آن‏‌كه از راه اعتدال منحرف شوند، در راه او گام بسپرند و نماز را برپا دارند و زكات بپردازند. اين است آن دين الهى كه در قرآن و ديگر كتاب‏‌هاى آسمانى بيان شده و آن است برپادارنده مصالح جامعه انسانى. (۵) كافران (اهل كتاب و مشركان) قطعا در آتش دوزخ خواهند بود و در آن‏‌جا ماندگارند. اينانند كه بدترين آفريدگانند. (۶) همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌‏اند، آنانند كه بهترين آفريدگانند. (۷) سزاى آنان نزد پروردگارشان بوستان‏‌هاى جاويد بهشتى است با درختانى انبوه كه از زير آن‌ها نهرها روان است. در آن‏‌جا براى هميشه ماندگارند.

(م.صفوی)


تفسیر:

شماره و تاریخ جلسۀعناوینمتن جلسهصوت جلسه
جلسۀ اول (۱۴۰۰/۰۵/۲۲)✅شناسۀ سوره
✅موضوع محوری سوره
✅مشکل بودن تفسیر سورۀ نزد مفسران عامه
✅چند دیدگاه در تفسیر آیۀ ۱ و ۴
🔰تحلیل دیدگاه زمخشری
🔰تحلیل دیدگاه مرحوم طبرسی
🔰تحلیل دیدگاه آیت الله طالقانی
🔰تحلیل دیدگاه شهید مطهری
🔰تحلیل دیدگاه علامۀ طباطبائی
🔰وجوه مایز دیدگاه مفسران
📄📥دریافت🎤📥دریافت
جلسۀ دوم (۱۴۰۰/۰۵/۲۹)🔰وجهی دیگر در ارتباط دو آیه
🔰تأمل در این وجه و بیان دیدگاه برگزیده
🔰اطلاق بینه در قرآن کریم بر چهار چیز
🔰مراد از «بینه» در این سوره
🔰دو ویژگی بینۀ الهی
🔰تفسیر آیۀ دوم
🔸مراد از «صحف»
🔸مراد از «مطهره»
🔸طهارت قرآن از چهار امر
🔸جمع کلامه علامه در مورد مطهره
📄📥دریافت🎤📥دریافت
جلسۀ سوم (۱۴۰۰/۰۶/۰۵)🔰تفسیر آیۀ سوم
🔸مراد از «کتب» و «قیمة»
🔰تفسیر آیۀ چهارم
🔸مقصود از «أُوتُوا الْكِتابَ»
🔸معنای «تفرّق»
🔸منشاء انحراف از دین بغی و زیاده‌خواهی نه کتب آسمانی
🔰تفسیر آیۀ پنجم
🔸تسلی خاطر دادن به پیامبر اکرم
🔸مقصود از «إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ»
🔸مراد از «مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ»
🔸معنای «حُنَفاءَ»
🔸معنای اقامۀ نماز
🔸مراد از زکات
🔸مراد از «ذلِكَ دينُ الْقَيِّمَةِ»
📄📥دریافت🎤📥دریافت
جلسۀ چهارم (۱۴۰۰/۰۶/۱۲)✅مروری اجمالی بر ۵ آیۀ ابتدایی و ارتباط میان آن‌ها
✅ارتباط آیات پایانی با ۵ آیۀ نخستین
🔰تفسیر آیۀ ششم
🔸متعلق کفر
🔸مصداق «الذین کفروا»
🔸معنای «البریة»
🔰تفسیر آیات هفتم و هشتم
🔸مصداق «الذین آمنوا»
🔸معنای «عدن»
🔸معنای رضایت خداوند
🔸معنای رضایت از خداوند
🔸توقف مقام رضا بر خشیت
📄📥دریافت🎤📥دریافت

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد، منتشر نخواهد شد.