حدیث روز
امام علی (ع) می‌فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند، خود را اصلاح کرده و هر کس خود ستایش نماید، پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 262 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 4×
مراد از قیومیت خداوند
۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
بازدید 282
6
نکاتی پیرامون «آیة الکرسی»

یومیّت خداوند متعال نسبت به بندگان اوّلاً انحصاری و ثانیاً  پیوسته و مستمر است؛ لذا دچار خلل و نقصان نمی شود ….

ارسال توسط :
پ
پ

«اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّوم لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْض»

(تنها خدا- كه هيچ معبودى جز او شايستۀ پرستش نيست- زنده و برپادارنده هستى است، نه خوابى سبك او را فرامى‏گيرد و نه خوابى سنگين كه از اداره امور جهان بازماند. آن‌چه در آسمان‏ها و آن‌چه در زمين است از آن اوست و اسباب و علل همه از او فرمان مى‏گيرند.)[بقره۲۵۵]

«قیُّوم» در لغت به معنای پاینده و استوار کننده است. قیومیّت خداوند متعال نسبت به بندگان اوّلاً انحصاری و ثانیاً  پیوسته و مستمر است؛ لذا دچار خلل و نقصان نمی شود، «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ». سِرِ قیّومیّت انحصاری و استمراری  خداوند متعال نسبت به بندگان مالکیت حقیقی و مطلقۀ او بر هستی است«لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْض».

جامی از زلال المیزان

رمضان ۱۴۴۱

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد، منتشر نخواهد شد.