بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ (۱) وَ طُورِ سينينَ (۲) وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمينِ (۳) لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في أَحْسَنِ تَقْويمٍ (۴) ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلينَ (۵) إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ (۶) فَما يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ (۷) أَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحاكِمينَ (۸)
ترجمه:
بهنام خداوند گستردهمهر مهربان
سوگند به آن كوه انجير و زيتون (سرزمين دمشق و بيت المقدس) آنجا كه خاستگاه پيامبرانى بسيار بود، (۱) و سوگند به طور سينا، آنجا كه خدا با موسى سخن گفت، (۲) و سوگند به اين شهر امن (مكّه)، (۳) كه ما انسان را در نيكوترين قوام آفريديم تا بتواند در نزد خدايش به نيكبختى جاودانه دست يابد. (۴) سپس او را چون از مسير فطرت خارج شد، به جايگاهى پست كه از جايگاه همه فرومايگان اهل عذاب پستتر بود بازگردانديم. (۵) مگر كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، كه براى آنان پاداشى بىپايان خواهد بود. (۶) اينك اى انسان، پس از دانستن اين حقيقت چهچيز تو را وا میدارد كه روز جزا را دروغ شمرى؟ (۷) مگر خداوند در داورىاش از همه داوران برتر نيست؟ پس چگونه مىپندارى كه روز جزايى مقرّر نكرده است تا هر كس به سزاى كردار خويش رسد. (۸)
تفسیر:
شماره و تاریخ جلسه | عناوین | متن جلسه | صوت جلسه |
جلسۀ اول(۱۴۰۰/۰۸/۱۴) | ✅شناسۀ سوره ✅موضوع محوری سوره ?مقدمهایی برای تبیین موضوع محوری سوره و نحوه استدلال بر آن ?سه دسته استدلال عقلی قرآن بر معاد ✅تفسیر آیات ?۴ سوگند در ۳ آیۀ نخستین ?تفاوت سوگند انسان با سوگند خداوند ?وجه پیوند میان این ۴ سوگند | ?دریافت | ?دریافت |
جلسۀ دوم(۱۴۰۰/۰۸/۲۱) | ✅ادامۀ بررسیِ نظریات در وجه پیوند ۴ سوگند ابتدائی سوره ?دیدگاه دوم؛ دیدگاه شهید مطهری ?دیدگاه سوم؛ تمایل علامه به این دیدگاه ?مبنای علامه(ره) در سوگندهای قرآنی ?تفسیر آیات ۴ تا ۶ ?مراد از «احسن» ?مراد از «تقویم» ?مراد از «ردّ» ?مراد از «اسفل» ?مراد از «غیر ممنون» ?تبیین و تحلیل سه دیدگاه در تفسیر این آیات ?دیدگاه بیضاوی ?دیدگاه شهید مطهری ?دیدگاه علامۀ طباطبائی ▫️دیدگاه علامه در ذیل آیه ▫️دیدگاه علامه در رسالۀ الانسان قبل الدنیا | ?دریافت | ?دریافت |
جلسۀ سوم(۱۴۰۰/۰۸/۲۸) | ✅ادامۀ تبیین دیدگاه علامه طباطبائی در آیات ۴ تا ۶ ?همنوایی تفسیر علامه از این آیات، با آیۀ امانت و آیه ۷۱ و ۷۲ سورۀ مریم ?راز تفاوت دیدگاه علامه در ذیل آیه با دیدگاه ایشان در رسالۀ الانسان قبل الدنیا ?تفسیر آیات ۷ و ۸ ?مخاطب در آیه، پیامبر یا مطلق انسان؟ ?آیات در صدد اثبات ضرورت معاد ?تبیین تفسیر این دو آیه با توجه به دیدگاه مفسران در آیات قبل | ?دریافت | ?دریافت |
ثبت دیدگاه