حدیث روز
امام علی (ع) می‌فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند، خود را اصلاح کرده و هر کس خود ستایش نماید، پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 262 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 4×
تفسیر تطبیقی سورۀ توبه
۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
بازدید 654
13
کرسی تفسیر استاد تاج آبادی

سلسلۀ دروس تفسیر تطبیقی سورۀ توبه

ارسال توسط :
پ
پ

📌 کرسی تفسیر تطبیقی سورۀ توبه از نگاه چهار مفسرِ معاصرِ فریقین:
🔸علامۀ طباطبائی (ره)
🔸مقام معظم رهبری (حفظه الله)
🔸رشیدرضا
🔸ابن عاشور

✅به کلام استاد حجت الاسلام و المسلمین تاج آبادی
🗓زمان: سه‌شنبه‌ها ساعت۱۰-۱۱
💠مکان: قم، منزل علامه طباطبائی «ره».

برای شرکت در جلسات (حضوری یا مجازی)، به ادمین شبکه اجتماعی پیام دهید


صوت و فایل متنی جلسات گذشته:

شماره و تاریخ جلسهعناوینفایل نوشتاری جلسهصوت جلسه
جلسۀ اول(۱۴۰۱/۱۰/۲۱)🔰شناسۀ سوره
🔺اسامی سوره
🔺زمان و فضای نزول سوره
🔺نسبت سورۀ توبه با سورۀ انفال
🔺هدف و موضوع محوری سوره
📄📥دریافت🎤📥دریافت
جلسۀ دوم(۱۴۰۱/۱۰/۲۸)🔰ادامۀ بحث در موضوع محوری سوره
🔺مراد از “الکفار” در آیه ۱۲۳
🔺غلبۀ نهایی اسلام، تدریجی و با اسباب طبیعی
🔺آیات ۳۲ و ۳۳ در مقام بیان رسالت جامعۀ اسلامی
🔰تفسیر آیۀ اول سوره
🔸بررسی نکات ادبی آیه
🔸آیه در مقام بیان حکم شرعی یا بیان تاکتیک؟
📄📥دریافت🎤📥دریافت
جلسۀ سوم(۱۴۰۱/۱۱/۵)🔰تفسیر آیۀ دوم
🔺مراد از ” فَسِيحُوا فِي الْأَرْضِ “
🔺فلسفۀ مهلت چهارماهه
🔺مراد از کافران و خزی آنان
🔰تفسیر آیۀ سوم
🔸بررسی نکات ادبی آیه
🔸مراد از “يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ”
📄📥دریافت🎤📥دریافت
جلسۀ چهارم(۱۴۰۱/۱۱/۱۲)🔰ادامه بحث در تفسیر آیۀ سوم
🔺مراد از “عذاب ألیم”
🔰تفسیر آیۀ چهارم
🔸دو شرط برای وفای عهد نسبت به معاهدات مدت‌دار
🔸مراد از تقوا و “متقین” در آیه
🔸بررسی تحلیل روایی علامه طباطبائی در این آیات
📄📥دریافت🎤📥دریافت
جلسۀ پنجم(۱۴۰۱/۱۲/۰۳)🔰ادامه بحث در تفسیر آیۀ چهارم
🔰تفسیر آیۀ پنجم
🔸بررسی واژگان آیه
🔸پیام آیه
*🎤📥دریافت
جلسۀ ششم(۱۴۰۱/۱۲/۱۰)**🎤📥دریافت
جلسۀ هفتم(۱۴۰۲/۰۲/۰۶)🔰ادامه بحث در تفسیر آیۀ ششم
🔸این آیه مخصص آیۀ قبل
🔸غایت در “حَتَّىٰ يَسْمَعَ”
🔸مراد از “كَلَامَ اللَّهِ”
🔸”ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَه”‏ نشان‌گر عنایت تامّ به هدایت مشرکین
🔰تفسیر آیۀ هفتم
🔸این آیه در مقام دفع دخل مقدّر
🔸مراد از نفی عهد در آیه
🔸حدوث عهد با مشرکان منوط به مصلحت برخلاف وفای عهد که منوط به مصلحت نیست.
*🎤📥دریافت
جلسۀ هشتم(۱۴۰۲/۰۲/۱۳)🔰تفسیر آیات هشت تا دوازدهم سوره*🎤📥دریافت
جلسۀ نهم(۱۴۰۲/۰۲/۲۰)🔰ادامه بحث در تفسیر آیۀ دوازدهم
🔸مراد از “طعن در دین”
🔸نسبت “طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ” با «نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ»
🔸مراد از “أَئِمَّةَ الْكُفْرِ”
🔸مراد از “لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ”
🔸بحثی پیرامون روایات “ما قُتِلَ أهلُ هذه الآیة بعدُ”
🔰بحثی پیرامون “وفای به عهد”
*🎤📥دریافت
جلسۀ دهم(۱۴۰۲/۰۲/۲۷)🔰ادامۀ بحث پیرامون “وفای به عهد”
🔸عهد و وفای به آن شاکلۀ زندگی اجتماعی
🔸دو رکن اساسی عهد شخصی و اجتماعی: یاری در هنگام نیاز و عدم مزاحمت
🔸میزان اهتمام اسلام به وفای عهد
🔸مواضع جواز نقض عهد
🔸مقایسه وفای به عهد در اسلام و دیگر جوامع
و …
*🎤📥دریافت
جلسۀ یازدهم(۱۴۰۲/۰۳/۰۳)🔰تفسیر آیۀ سیزدهم
🔸تحریض مؤمنان به قتال از طریق بیان جریان خاص مشرکان و منوط کردن ایمان به این امر
🔸مقصود از نکث ایمان
🔸مراد از «هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ»
🔸مقصود از «وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ»
🔰تفسیر آیۀ چهاردهم و پانزدهم
🔸تحریض مؤمنان به قتال از طریق بیان برخی از ثمرات
🔸مقصود از تعذیب
*🎤📥دریافت
جلسۀ دوازدهم(۱۴۰۲/۰۳/۱۰)🔰ادامۀ تفسیر آیۀ چهاردهم و پانزدهم
🔰تفسیر آیۀ شانزدهم
🔸تحریض مؤمنان به قتال
🔸برای رسیدن به غایت خلقت(بهشت) باید از مسیر جهاد و بغض نسبت به مشرکان گذشت.
🔰تشویق در این چهار آیه به جهادی که سرنگرفت.
🔰تفسیر آیات هفدهم و هجدهم
🔸تناسب این آیات با آیات قبل
🔸سه احتمال در معنای «أَنْ يَعْمُرُوا»
*🎤📥دریافت
جلسۀ سیزدهم(۱۴۰۲/۰۳/۱۷)🔰ادامه تفسیر آیۀ هفدهم
🔸آیه در در مقام تشریع عدم جواز عمارت مسجد
🔸معنای “شاهد” در این آیه
🔸«أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ » در مقام تعلیل بر عدم جواز
🔸مراد از “حبط أعمال”
🔰تفسیر آیۀ هجدهم
🔸«إِنَّما» حصر افراد یا حصر قلب؟
🔸جملۀ خبریه در مقام انشاء
🔸«لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ» خشیت عبادی یا قلبی؟
🔸معنای “عسی” در مورد خداوند
🔰تفسیر آیۀ نوزدهم
🔸وجه ارتباط آیه با آیات قبل
🔸پیام کلی آیه
*🎤📥دریافت
جلسۀ چهاردهم(۱۴۰۲/۰۳/۲۴)🔰ادامۀ تفسیر آیۀ نوزدهم
🔸محور اساسی علامه در تفسیر این آیه: سیاق + قاعده مقابله
🔸مراد از عدم هدایت(لا يَهْدِي) در این آیه
🔸بررسی روایات ذیل این آیه
🔸نقد روش تفسیر “المنار” ذیل این آیه و تمسک او به روایات
🔸اشاره‌ای به دیدگاه علامه در محدودۀ تأثیر روایات در تفسیر
*🎤📥دریافت

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد، منتشر نخواهد شد.