تفسیر تطبیقی سورۀ توبه
  • دی 23, 1401 ساعت: ۱۰:۲۱
  • بازدید 681
    14
    کرسی تفسیر استاد تاج آبادی

    سلسلۀ دروس تفسیر تطبیقی سورۀ توبه

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    ? کرسی تفسیر تطبیقی سورۀ توبه از نگاه چهار مفسرِ معاصرِ فریقین:
    ?علامۀ طباطبائی (ره)
    ?مقام معظم رهبری (حفظه الله)
    ?رشیدرضا
    ?ابن عاشور

    ✅به کلام استاد حجت الاسلام و المسلمین تاج آبادی
    ?زمان: سه‌شنبه‌ها ساعت۱۰-۱۱
    ?مکان: قم، منزل علامه طباطبائی «ره».

    برای شرکت در جلسات (حضوری یا مجازی)، به ادمین شبکه اجتماعی پیام دهید


    صوت و فایل متنی جلسات گذشته:

    شماره و تاریخ جلسهعناوینفایل نوشتاری جلسهصوت جلسه
    جلسۀ اول(۱۴۰۱/۱۰/۲۱)?شناسۀ سوره
    ?اسامی سوره
    ?زمان و فضای نزول سوره
    ?نسبت سورۀ توبه با سورۀ انفال
    ?هدف و موضوع محوری سوره
    ??دریافت??دریافت
    جلسۀ دوم(۱۴۰۱/۱۰/۲۸)?ادامۀ بحث در موضوع محوری سوره
    ?مراد از “الکفار” در آیه ۱۲۳
    ?غلبۀ نهایی اسلام، تدریجی و با اسباب طبیعی
    ?آیات ۳۲ و ۳۳ در مقام بیان رسالت جامعۀ اسلامی
    ?تفسیر آیۀ اول سوره
    ?بررسی نکات ادبی آیه
    ?آیه در مقام بیان حکم شرعی یا بیان تاکتیک؟
    ??دریافت??دریافت
    جلسۀ سوم(۱۴۰۱/۱۱/۵)?تفسیر آیۀ دوم
    ?مراد از ” فَسِيحُوا فِي الْأَرْضِ “
    ?فلسفۀ مهلت چهارماهه
    ?مراد از کافران و خزی آنان
    ?تفسیر آیۀ سوم
    ?بررسی نکات ادبی آیه
    ?مراد از “يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ”
    ??دریافت??دریافت
    جلسۀ چهارم(۱۴۰۱/۱۱/۱۲)?ادامه بحث در تفسیر آیۀ سوم
    ?مراد از “عذاب ألیم”
    ?تفسیر آیۀ چهارم
    ?دو شرط برای وفای عهد نسبت به معاهدات مدت‌دار
    ?مراد از تقوا و “متقین” در آیه
    ?بررسی تحلیل روایی علامه طباطبائی در این آیات
    ??دریافت??دریافت
    جلسۀ پنجم(۱۴۰۱/۱۲/۰۳)?ادامه بحث در تفسیر آیۀ چهارم
    ?تفسیر آیۀ پنجم
    ?بررسی واژگان آیه
    ?پیام آیه
    *??دریافت
    جلسۀ ششم(۱۴۰۱/۱۲/۱۰)**??دریافت
    جلسۀ هفتم(۱۴۰۲/۰۲/۰۶)?ادامه بحث در تفسیر آیۀ ششم
    ?این آیه مخصص آیۀ قبل
    ?غایت در “حَتَّىٰ يَسْمَعَ”
    ?مراد از “كَلَامَ اللَّهِ”
    ?”ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَه”‏ نشان‌گر عنایت تامّ به هدایت مشرکین
    ?تفسیر آیۀ هفتم
    ?این آیه در مقام دفع دخل مقدّر
    ?مراد از نفی عهد در آیه
    ?حدوث عهد با مشرکان منوط به مصلحت برخلاف وفای عهد که منوط به مصلحت نیست.
    *??دریافت
    جلسۀ هشتم(۱۴۰۲/۰۲/۱۳)?تفسیر آیات هشت تا دوازدهم سوره*??دریافت
    جلسۀ نهم(۱۴۰۲/۰۲/۲۰)?ادامه بحث در تفسیر آیۀ دوازدهم
    ?مراد از “طعن در دین”
    ?نسبت “طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ” با «نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ»
    ?مراد از “أَئِمَّةَ الْكُفْرِ”
    ?مراد از “لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ”
    ?بحثی پیرامون روایات “ما قُتِلَ أهلُ هذه الآیة بعدُ”
    ?بحثی پیرامون “وفای به عهد”
    *??دریافت
    جلسۀ دهم(۱۴۰۲/۰۲/۲۷)?ادامۀ بحث پیرامون “وفای به عهد”
    ?عهد و وفای به آن شاکلۀ زندگی اجتماعی
    ?دو رکن اساسی عهد شخصی و اجتماعی: یاری در هنگام نیاز و عدم مزاحمت
    ?میزان اهتمام اسلام به وفای عهد
    ?مواضع جواز نقض عهد
    ?مقایسه وفای به عهد در اسلام و دیگر جوامع
    و …
    *??دریافت
    جلسۀ یازدهم(۱۴۰۲/۰۳/۰۳)?تفسیر آیۀ سیزدهم
    ?تحریض مؤمنان به قتال از طریق بیان جریان خاص مشرکان و منوط کردن ایمان به این امر
    ?مقصود از نکث ایمان
    ?مراد از «هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ»
    ?مقصود از «وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ»
    ?تفسیر آیۀ چهاردهم و پانزدهم
    ?تحریض مؤمنان به قتال از طریق بیان برخی از ثمرات
    ?مقصود از تعذیب
    *??دریافت
    جلسۀ دوازدهم(۱۴۰۲/۰۳/۱۰)?ادامۀ تفسیر آیۀ چهاردهم و پانزدهم
    ?تفسیر آیۀ شانزدهم
    ?تحریض مؤمنان به قتال
    ?برای رسیدن به غایت خلقت(بهشت) باید از مسیر جهاد و بغض نسبت به مشرکان گذشت.
    ?تشویق در این چهار آیه به جهادی که سرنگرفت.
    ?تفسیر آیات هفدهم و هجدهم
    ?تناسب این آیات با آیات قبل
    ?سه احتمال در معنای «أَنْ يَعْمُرُوا»
    *??دریافت
    جلسۀ سیزدهم(۱۴۰۲/۰۳/۱۷)?ادامه تفسیر آیۀ هفدهم
    ?آیه در در مقام تشریع عدم جواز عمارت مسجد
    ?معنای “شاهد” در این آیه
    ?«أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ » در مقام تعلیل بر عدم جواز
    ?مراد از “حبط أعمال”
    ?تفسیر آیۀ هجدهم
    ?«إِنَّما» حصر افراد یا حصر قلب؟
    ?جملۀ خبریه در مقام انشاء
    ?«لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ» خشیت عبادی یا قلبی؟
    ?معنای “عسی” در مورد خداوند
    ?تفسیر آیۀ نوزدهم
    ?وجه ارتباط آیه با آیات قبل
    ?پیام کلی آیه
    *??دریافت
    جلسۀ چهاردهم(۱۴۰۲/۰۳/۲۴)?ادامۀ تفسیر آیۀ نوزدهم
    ?محور اساسی علامه در تفسیر این آیه: سیاق + قاعده مقابله
    ?مراد از عدم هدایت(لا يَهْدِي) در این آیه
    ?بررسی روایات ذیل این آیه
    ?نقد روش تفسیر “المنار” ذیل این آیه و تمسک او به روایات
    ?اشاره‌ای به دیدگاه علامه در محدودۀ تأثیر روایات در تفسیر
    *??دریافت

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
    • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد، منتشر نخواهد شد.